added comments and wpf base

This commit is contained in:
4.E Zatko Dominik 2025-10-01 11:42:03 +02:00
parent 74c6a87254
commit ab86652859
146 changed files with 2046 additions and 290 deletions

View file

@ -0,0 +1,227 @@
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
class Program
{
// funkce vraci znak s negaci nad pismenem
static string Overbar(string s)
{
return s switch
{
"A" => "Ā", // a s negaci
"B" => "B̄", // b s negaci
"C" => "C̄", // c s negaci
"D" => "D̄", // d s negaci
_ => s // jinak vrati puvodni znak
};
}
static void Main()
{
do
{
string[,] map = new string[4, 4]; // prazdna 4x4 karnaugh mapa
// inicializace vsech bunek na "N" (nezadano)
for (int r = 0; r < 4; r++)
for (int c = 0; c < 4; c++)
map[r, c] = "N";
// zadavani hodnot pro kazdou bunku
for (int r = 0; r < 4; r++)
{
for (int c = 0; c < 4; c++)
{
Console.Clear();
map[r, c] = "K"; // oznaci aktualni bunku
PrintMap(map, true); // vykresli mapu s instrukcemi
Console.Write($"Zadej hodnotu pro ({r},{c}) [0 = záporná, 1 = kladná, X = nevadí]: ");
string input = Console.ReadLine()!.Trim().ToUpper();
if (input != "0" && input != "1" && input != "X") input = "0"; // default na 0
map[r, c] = input;
}
}
Console.Clear();
Console.WriteLine("Karnaughova mapa:");
PrintMap(map, false); // vykresli hotovou mapu
Console.WriteLine("\nZjednodušený výraz:");
string result = CalculateExpression(map); // spocita zjednoduseny bool vyraz
Console.WriteLine(result);
Console.WriteLine("\nPokračovat? (Y/N nebo Escape)"); //tohle je jen kontrola jestli bylo zmacknuty N nebo Y aby se program vypl
ConsoleKeyInfo keyInfo = Console.ReadKey(true);
if (keyInfo.Key == ConsoleKey.N || keyInfo.Key == ConsoleKey.Escape)
break;
} while (true);
}
static void PrintMap(string[,] map, bool showInstructions) //funguje jako legenda pro pochopeni programu a vypisuje se nonstop
{
string[] rowLabels = { "(ĀB̄)", "(ĀB)", "(AB)", "(A B̄)" };
string[] colLabels = { "(C̄D̄)", "(C̄D)", "(CD)", "(C D̄)" };
Console.Write(" ");
foreach (var col in colLabels)
Console.Write(col.PadRight(6));
Console.WriteLine();
for (int r = 0; r < 4; r++)
{
Console.Write(rowLabels[r].PadRight(8));
for (int c = 0; c < 4; c++)
Console.Write(map[r, c].PadRight(6));
Console.WriteLine();
}
if (showInstructions)
{
Console.WriteLine();
Console.WriteLine("Legenda:");
Console.WriteLine("0 = záporná hodnota (FALSE)");
Console.WriteLine("1 = kladná hodnota (TRUE)");
Console.WriteLine("X = nevadí (Don't Care) - může být 0 nebo 1");
Console.WriteLine("K = aktuální vybraná buňka");
Console.WriteLine("N = zatím nezadáno (není specifikováno)");
Console.WriteLine();
}
}
// hlavni funkce na vypocet zjednoduseneho vyrazu
static string CalculateExpression(string[,] map)
{
// prevod mapy na cisla: 1 = TRUE, 0 = FALSE, -1 = X (dont care)
int[,] binMap = new int[4, 4];
for (int r = 0; r < 4; r++)
for (int c = 0; c < 4; c++)
binMap[r, c] = map[r, c] == "1" ? 1 : map[r, c] == "X" ? -1 : 0;
var terms = new List<string>(); // sem se budou pridavat vysledne cleny
// gray kod pro radky a sloupce
// zakladni matematicky princip: sousedici bunky se lisí jen v jednom bitu
string[] rowGray = { "00", "01", "11", "10" };
string[] colGray = { "00", "01", "11", "10" };
bool[,] used = new bool[4, 4]; // zaznam, ktere bunky uz byly pokryty
// funkce kontroluje, jestli blok bunek je validni pro sjednoceni
bool CheckGroup(int rStart, int cStart, int height, int width)
{
bool hasOne = false; // musi byt alespon jedna 1
for (int dr = 0; dr < height; dr++)
{
for (int dc = 0; dc < width; dc++)
{
int rr = (rStart + dr) % 4; // wraparound mapy po radcich
int cc = (cStart + dc) % 4; // wraparound mapy po sloupcich
if (binMap[rr, cc] == 0) return false; // pokud je 0, blok nelze pouzit
if (binMap[rr, cc] == 1) hasOne = true; // aspon jedna 1
}
}
return hasOne;
}
// oznaci bunky v bloku jako pouzite
void MarkUsed(int rStart, int cStart, int height, int width)
{
for (int dr = 0; dr < height; dr++) // projdi vsechny radky bloku
for (int dc = 0; dc < width; dc++) // projdi vsechny sloupce bloku
{
int rr = (rStart + dr) % 4; // vypocitej index radku s wraparoundem po 4
int cc = (cStart + dc) % 4; // vypocitej index sloupce s wraparoundem po 4
used[rr, cc] = true; // oznac bunku jako pouzitou, aby se dalsi bloky na ni nepripocitavaly
}
}
// prevede blok bunek na minimalizovany logicky clan (A,B,C,D s negacemi)
string GroupToTerm(int rStart, int cStart, int height, int width)
{
var rowsBits = new List<string>(); // sem ulozime gray kody radku pro blok
var colsBits = new List<string>(); // sem ulozime gray kody sloupcu pro blok
for (int dr = 0; dr < height; dr++)
rowsBits.Add(rowGray[(rStart + dr) % 4]); // pridej gray kod radku s wraparoundem
for (int dc = 0; dc < width; dc++)
colsBits.Add(colGray[(cStart + dc) % 4]); // pridej gray kod sloupce s wraparoundem
string term = ""; // inicializace vysledneho logickeho clenu
// A je urceno prvnim bitem radku
bool A_const = true; // predpokladame, ze hodnota A je konstantni v bloku
char A_val = rowsBits[0][0]; // vezmeme prvni hodnotu A z prvniho radku
foreach (var rb in rowsBits)
if (rb[0] != A_val) A_const = false; // pokud se nektery radek lisi, A neni konstantni
if (A_const) term += A_val == '0' ? Overbar("A") : "A"; // pridame A nebo A negaci do termu
// B je urceno druhem bitem radku
bool B_const = true; // predpokladame, ze B je konstantni
char B_val = rowsBits[0][1]; // vezmeme hodnotu B z prvniho radku
foreach (var rb in rowsBits)
if (rb[1] != B_val) B_const = false; // pokud se nektery radek lisi, B vynechame
if (B_const) term += B_val == '0' ? Overbar("B") : "B"; // pridame B nebo B negaci
// C je urceno prvnim bitem sloupce
bool C_const = true; // predpokladame konstantni C
char C_val = colsBits[0][0]; // vezmeme hodnotu C z prvniho sloupce
foreach (var cb in colsBits)
if (cb[0] != C_val) C_const = false; // pokud se nektery sloupec lisi, C vynechame
if (C_const) term += C_val == '0' ? Overbar("C") : "C"; // pridame C nebo C negaci
// D je urceno druhem bitem sloupce
bool D_const = true; // predpokladame konstantni D
char D_val = colsBits[0][1]; // vezmeme hodnotu D z prvniho sloupce
foreach (var cb in colsBits)
if (cb[1] != D_val) D_const = false; // pokud se nektery sloupec lisi, D vynechame
if (D_const) term += D_val == '0' ? Overbar("D") : "D"; // pridame D nebo D negaci
if (term == "") // pokud zadna promenna neni konstantni v bloku
term = "1"; // pak clan je jen logicka 1 (pravda)
return term; // vrat minimalizovany logicky clan
}
// vsechny mozne velikosti bloku, od nejvetsi po nejmensi pro maximalni minimalizaci
var blockSizes = new List<(int h, int w)>
{
(4, 4), (4, 2), (2, 4), (4, 1), (1, 4), (2, 2), (2, 1), (1, 2), (1,1)
};
// projdi vsechny bloky a vytvor minimalizovane cleny
foreach (var (h, w) in blockSizes) // pro kazdou velikost bloku
{
for (int r0 = 0; r0 < 4; r0++) // pro kazdy radek jako start bloku
{
for (int c0 = 0; c0 < 4; c0++) // pro kazdy sloupec jako start bloku
{
if (CheckGroup(r0, c0, h, w)) // pokud je blok validni (obsahuje jen 1 a X a alespon jednu 1)
{
string term = GroupToTerm(r0, c0, h, w); // preved blok na minimalizovany clan
bool coversNew = false; // kontrola, jestli blok kryje nove bunky
// zjisti, jestli blok obsahuje alespon jednu novou bunku
for (int dr = 0; dr < h; dr++)
for (int dc = 0; dc < w; dc++)
{
int rr = (r0 + dr) % 4; // wraparound radku
int cc = (c0 + dc) % 4; // wraparound sloupcu
if (!used[rr, cc]) coversNew = true; // pokud je bunky nove nepouzita, nastav true
}
// pokud kryje nove bunky a term jeste neni pridany, pridej ho
if (coversNew && !terms.Contains(term))
{
terms.Add(term); // pridej clan do vysledneho seznamu
MarkUsed(r0, c0, h, w); // oznac bunky jako pouzite
}
}
}
}
}
if (terms.Count == 0) // pokud se nenasel zadny validni blok
return "0"; // vrat logickou nulu
return string.Join(" + ", terms); // jinak spoj vsechny cleny logickym OR
}
}