using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; class Program { // funkce vraci znak s negaci nad pismenem static string Overbar(string s) { return s switch { "A" => "Ā", // a s negaci "B" => "B̄", // b s negaci "C" => "C̄", // c s negaci "D" => "D̄", // d s negaci _ => s // jinak vrati puvodni znak }; } static void Main() { do { string[,] map = new string[4, 4]; // prazdna 4x4 karnaugh mapa // inicializace vsech bunek na "N" (nezadano) for (int r = 0; r < 4; r++) for (int c = 0; c < 4; c++) map[r, c] = "N"; // zadavani hodnot pro kazdou bunku for (int r = 0; r < 4; r++) { for (int c = 0; c < 4; c++) { Console.Clear(); map[r, c] = "K"; // oznaci aktualni bunku PrintMap(map, true); // vykresli mapu s instrukcemi Console.Write($"Zadej hodnotu pro ({r},{c}) [0 = záporná, 1 = kladná, X = nevadí]: "); string input = Console.ReadLine()!.Trim().ToUpper(); if (input != "0" && input != "1" && input != "X") input = "0"; // default na 0 map[r, c] = input; } } Console.Clear(); Console.WriteLine("Karnaughova mapa:"); PrintMap(map, false); // vykresli hotovou mapu Console.WriteLine("\nZjednodušený výraz:"); string result = CalculateExpression(map); // spocita zjednoduseny bool vyraz Console.WriteLine(result); Console.WriteLine("\nPokračovat? (Y/N nebo Escape)"); //tohle je jen kontrola jestli bylo zmacknuty N nebo Y aby se program vypl ConsoleKeyInfo keyInfo = Console.ReadKey(true); if (keyInfo.Key == ConsoleKey.N || keyInfo.Key == ConsoleKey.Escape) break; } while (true); } static void PrintMap(string[,] map, bool showInstructions) //funguje jako legenda pro pochopeni programu a vypisuje se nonstop { string[] rowLabels = { "(ĀB̄)", "(ĀB)", "(AB)", "(A B̄)" }; string[] colLabels = { "(C̄D̄)", "(C̄D)", "(CD)", "(C D̄)" }; Console.Write(" "); foreach (var col in colLabels) Console.Write(col.PadRight(6)); Console.WriteLine(); for (int r = 0; r < 4; r++) { Console.Write(rowLabels[r].PadRight(8)); for (int c = 0; c < 4; c++) Console.Write(map[r, c].PadRight(6)); Console.WriteLine(); } if (showInstructions) { Console.WriteLine(); Console.WriteLine("Legenda:"); Console.WriteLine("0 = záporná hodnota (FALSE)"); Console.WriteLine("1 = kladná hodnota (TRUE)"); Console.WriteLine("X = nevadí (Don't Care) - může být 0 nebo 1"); Console.WriteLine("K = aktuální vybraná buňka"); Console.WriteLine("N = zatím nezadáno (není specifikováno)"); Console.WriteLine(); } } // hlavni funkce na vypocet zjednoduseneho vyrazu static string CalculateExpression(string[,] map) { // prevod mapy na cisla: 1 = TRUE, 0 = FALSE, -1 = X (dont care) int[,] binMap = new int[4, 4]; for (int r = 0; r < 4; r++) for (int c = 0; c < 4; c++) binMap[r, c] = map[r, c] == "1" ? 1 : map[r, c] == "X" ? -1 : 0; var terms = new List(); // sem se budou pridavat vysledne cleny // gray kod pro radky a sloupce // zakladni matematicky princip: sousedici bunky se lisí jen v jednom bitu string[] rowGray = { "00", "01", "11", "10" }; string[] colGray = { "00", "01", "11", "10" }; bool[,] used = new bool[4, 4]; // zaznam, ktere bunky uz byly pokryty // funkce kontroluje, jestli blok bunek je validni pro sjednoceni bool CheckGroup(int rStart, int cStart, int height, int width) { bool hasOne = false; // musi byt alespon jedna 1 for (int dr = 0; dr < height; dr++) { for (int dc = 0; dc < width; dc++) { int rr = (rStart + dr) % 4; // wraparound mapy po radcich int cc = (cStart + dc) % 4; // wraparound mapy po sloupcich if (binMap[rr, cc] == 0) return false; // pokud je 0, blok nelze pouzit if (binMap[rr, cc] == 1) hasOne = true; // aspon jedna 1 } } return hasOne; } // oznaci bunky v bloku jako pouzite void MarkUsed(int rStart, int cStart, int height, int width) { for (int dr = 0; dr < height; dr++) // projdi vsechny radky bloku for (int dc = 0; dc < width; dc++) // projdi vsechny sloupce bloku { int rr = (rStart + dr) % 4; // vypocitej index radku s wraparoundem po 4 int cc = (cStart + dc) % 4; // vypocitej index sloupce s wraparoundem po 4 used[rr, cc] = true; // oznac bunku jako pouzitou, aby se dalsi bloky na ni nepripocitavaly } } // prevede blok bunek na minimalizovany logicky clan (A,B,C,D s negacemi) string GroupToTerm(int rStart, int cStart, int height, int width) { var rowsBits = new List(); // sem ulozime gray kody radku pro blok var colsBits = new List(); // sem ulozime gray kody sloupcu pro blok for (int dr = 0; dr < height; dr++) rowsBits.Add(rowGray[(rStart + dr) % 4]); // pridej gray kod radku s wraparoundem for (int dc = 0; dc < width; dc++) colsBits.Add(colGray[(cStart + dc) % 4]); // pridej gray kod sloupce s wraparoundem string term = ""; // inicializace vysledneho logickeho clenu // A je urceno prvnim bitem radku bool A_const = true; // predpokladame, ze hodnota A je konstantni v bloku char A_val = rowsBits[0][0]; // vezmeme prvni hodnotu A z prvniho radku foreach (var rb in rowsBits) if (rb[0] != A_val) A_const = false; // pokud se nektery radek lisi, A neni konstantni if (A_const) term += A_val == '0' ? Overbar("A") : "A"; // pridame A nebo A negaci do termu // B je urceno druhem bitem radku bool B_const = true; // predpokladame, ze B je konstantni char B_val = rowsBits[0][1]; // vezmeme hodnotu B z prvniho radku foreach (var rb in rowsBits) if (rb[1] != B_val) B_const = false; // pokud se nektery radek lisi, B vynechame if (B_const) term += B_val == '0' ? Overbar("B") : "B"; // pridame B nebo B negaci // C je urceno prvnim bitem sloupce bool C_const = true; // predpokladame konstantni C char C_val = colsBits[0][0]; // vezmeme hodnotu C z prvniho sloupce foreach (var cb in colsBits) if (cb[0] != C_val) C_const = false; // pokud se nektery sloupec lisi, C vynechame if (C_const) term += C_val == '0' ? Overbar("C") : "C"; // pridame C nebo C negaci // D je urceno druhem bitem sloupce bool D_const = true; // predpokladame konstantni D char D_val = colsBits[0][1]; // vezmeme hodnotu D z prvniho sloupce foreach (var cb in colsBits) if (cb[1] != D_val) D_const = false; // pokud se nektery sloupec lisi, D vynechame if (D_const) term += D_val == '0' ? Overbar("D") : "D"; // pridame D nebo D negaci if (term == "") // pokud zadna promenna neni konstantni v bloku term = "1"; // pak clan je jen logicka 1 (pravda) return term; // vrat minimalizovany logicky clan } // vsechny mozne velikosti bloku, od nejvetsi po nejmensi pro maximalni minimalizaci var blockSizes = new List<(int h, int w)> { (4, 4), (4, 2), (2, 4), (4, 1), (1, 4), (2, 2), (2, 1), (1, 2), (1,1) }; // projdi vsechny bloky a vytvor minimalizovane cleny foreach (var (h, w) in blockSizes) // pro kazdou velikost bloku { for (int r0 = 0; r0 < 4; r0++) // pro kazdy radek jako start bloku { for (int c0 = 0; c0 < 4; c0++) // pro kazdy sloupec jako start bloku { if (CheckGroup(r0, c0, h, w)) // pokud je blok validni (obsahuje jen 1 a X a alespon jednu 1) { string term = GroupToTerm(r0, c0, h, w); // preved blok na minimalizovany clan bool coversNew = false; // kontrola, jestli blok kryje nove bunky // zjisti, jestli blok obsahuje alespon jednu novou bunku for (int dr = 0; dr < h; dr++) for (int dc = 0; dc < w; dc++) { int rr = (r0 + dr) % 4; // wraparound radku int cc = (c0 + dc) % 4; // wraparound sloupcu if (!used[rr, cc]) coversNew = true; // pokud je bunky nove nepouzita, nastav true } // pokud kryje nove bunky a term jeste neni pridany, pridej ho if (coversNew && !terms.Contains(term)) { terms.Add(term); // pridej clan do vysledneho seznamu MarkUsed(r0, c0, h, w); // oznac bunky jako pouzite } } } } } if (terms.Count == 0) // pokud se nenasel zadny validni blok return "0"; // vrat logickou nulu return string.Join(" + ", terms); // jinak spoj vsechny cleny logickym OR } }